On a sunny day in June 2022, candidates for the Business English course that I have given to Omoda employees received their certificates.
It was a nice celebration of their commitment to do what was necessary to complete the course.
One of my favorite quotes is: "Don't judge each day by the harvest you reap but by the seeds that you plant."
The candidates not only enlarged their reading, writing, listening, and reading skills but also gained more confidence in speaking English in public, writing a report, and giving a presentation.
Thus, they have planted seeds for improving their English skills.
On a sunny day in June 2022, candidates for the Business English course that I have given to Omoda employees received their certificates.
It was a nice celebration of their commitment to do what was necessary to complete the course.
One of my favorite quotes is: "Don't judge each day by the harvest you reap but by the seeds that you plant."
The candidates not only enlarged their reading, writing, listening, and reading skills but also gained more confidence in speaking English in public, writing a report, and giving a presentation.
Thus, they have planted seeds for improving their English skills.
In 2 groepen zijn we gestart op 10 januari 2022: Een groep Business Result Elementary en 1 groep Busi
ness Result Pre-Intermediate.
Voorafgaand aan de trainingen mochten werknemers die hun Engelse vaardigheden willen verbeteren dit begeleid met een motivatie brief kenbaar maken aan de HRM van Omoda. Vervolgens is er een flyer uitgegaan en hebben ze de placement test gemaakt om het start niveau te bepalen. De cursisten zijn verdeeld over 2 groepen.
In onderling overleg hebben we de onderwerpen uitgekozen die behandeld gaan worden en deze heb ik uitgewerkt in een programma Business English training. Vijfteen weken lang zullen we werken aan het ontwikkelen van de Engelse vaardigheden en een boost geven aan het vertrouwen om ook daadwerkelijk de Engelse taal zo correct mogelijk te gaan gebruiken op de werkvloer.
In 2 groepen zijn we gestart op 10 januari 2022: Een groep Business Result Elementary en 1 groep Busi
ness Result Pre-Intermediate.
Voorafgaand aan de trainingen mochten werknemers die hun Engelse vaardigheden willen verbeteren dit begeleid met een motivatie brief kenbaar maken aan de HRM van Omoda. Vervolgens is er een flyer uitgegaan en hebben ze de placement test gemaakt om het start niveau te bepalen. De cursisten zijn verdeeld over 2 groepen.
In onderling overleg hebben we de onderwerpen uitgekozen die behandeld gaan worden en deze heb ik uitgewerkt in een programma Business English training. Vijfteen weken lang zullen we werken aan het ontwikkelen van de Engelse vaardigheden en een boost geven aan het vertrouwen om ook daadwerkelijk de Engelse taal zo correct mogelijk te gaan gebruiken op de werkvloer.
Op deze dag mocht ik bij 85 leerlingen van 6 verschillende basisscholen het Engelse examen afnemen na afloop van de 10 weekse fysieke Anglia cursus (leerlingen van de Klimop en de Brede school ) en online (op de Hellenbroek school, Stadhouder Willem 3 en Willem de Zwijger school te Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht.
Deze leerlingen kwamen voor het examen naar de Willem de Zwijger school alwaar ik deze leerlingen voor het eerst fysiek in de klas had.Dat was echt een leuke ontmoeting en zo was het een extra mooie afsluiting van de Anglia cursus!
Op de Brede school te Zierikzee was het een logistieke uitdaging om 2 groepen van in totaal 50 leerlingen, die beiden op 3 verschillende niveau's examen reading/writing deden. Elk van deze niveau's legden ook apart hun listening exam af.
De leerkrachten van deze groepen en ik hadden het volgende afgesproken: eerst legde ik het examen uit aan groep 8, daarna vigileerden hun eigen leerkracht samen met de klassenassistent bij deze groep. Vervolgens legde ik het examen uit aan groep 7 en vigileerden de eigen leerkracht en klassenassistent bij deze groep.
Ik vertrok naar de overkant, naar de multifunctionele ruimte, waar ik de tafels in examenstand had gezet.
Steeds stuurde ik een bericht als er een nieuwe groep kon komen voor het listening exam. Zo konden ze rustig naar het examen luisteren alleen met hun eigen niveau groep.
Als laatste haalde ik de reading/writing exams op bij de leerkrachten.
Vanwege een aantal quarantaine en Corona afwezige kinderen, mocht er bij wijze van uitzondering een paar dagen later door deze kinderen alsnog het examen worden gemaakt. Diezelfde dag zijn de examens op de bus gedaan. Ze worden nagekeken in Chisester, England. We kijken uit naar de resultaten!
In dit najaar van 2021 geef ik online Engelse cursussen aan leerlingen van groep 7 en 8 van basisscholen in Zuid-Holland.
In 10 lessen werken we aan de basisvaardigheden reading, writing, listening &speaking en de grammaticale onderwerpen die in de eerset twee jaar van het Voortgezet Onderwijs aan bod komen.
Zo werken we aan een naadloze aansluiting van het basisonderwijs en het Voortgezet Onderwijs wat betreft het kernvak Engels!
Hier kijken we naar een filmpje van de irregular verbs.
Daarna geef ik dan bijv een opdracht om in de chat een zin in de simple past te zetten met gebruik van een regular verb en een zin in de simple past met gebruik van een irregular verb. Doordat ze elkaars zinnen gelijk mee lezen, zien ze ook welke zin er goed is opgebouwd en waarom en welke er niet goed is opgebouwd en waarom niet.
Hierbij zijn ze ook erg betrokken. Daarna geef ik vaak een opdracht mee in de break-out room waar ze in tweetallen aan werken en bij terugkomst daar plenair een terugkoppeling over geven.
Waar je in een gewone klas setting er zeker 10 minuten over doet om groepjes te vormen en te laten starten, doe je dat online binnen 10 seconden en dat is toch wel een groot voordeel!
In dit najaar van 2021 geef ik online Engelse cursussen aan leerlingen van groep 7 en 8 van basisscholen in Zuid-Holland.
In 10 lessen werken we aan de basisvaardigheden reading, writing, listening &speaking en de grammaticale onderwerpen die in de eerset twee jaar van het Voortgezet Onderwijs aan bod komen.
Zo werken we aan een naadloze aansluiting van het basisonderwijs en het Voortgezet Onderwijs wat betreft het kernvak Engels!
Hier kijken we naar een filmpje van de irregular verbs.
Daarna geef ik dan bijv een opdracht om in de chat een zin in de simple past te zetten met gebruik van een regular verb en een zin in de simple past met gebruik van een irregular verb. Doordat ze elkaars zinnen gelijk mee lezen, zien ze ook welke zin er goed is opgebouwd en waarom en welke er niet goed is opgebouwd en waarom niet.
Hierbij zijn ze ook erg betrokken. Daarna geef ik vaak een opdracht mee in de break-out room waar ze in tweetallen aan werken en bij terugkomst daar plenair een terugkoppeling over geven.
Waar je in een gewone klas setting er zeker 10 minuten over doet om groepjes te vormen en te laten starten, doe je dat online binnen 10 seconden en dat is toch wel een groot voordeel!
Vandaag de laatste dag van een fantastisch mooie septembermaand!
Iedere morgen begin ik op deze manier de dag: vanuit mijn warme en comfortabele bed loop ik langzaam het koude water in (17 graden Celsius op het moment).
Niet fijn.
Toch doe ik het omdat het mij iets oplevert: doordat het zó verfrissend is, ben ik gelijk klaarwakker, krijg ik energie en heb veel meer zin om de taken die deze brand nieuwe dag brengt, voortvarend uit te voeren.
Het is letterlijk uit je comfort zone gaan!
Omdat het zo’n koude zomer was, is het water eigenlijk ook niet echt warm geworden, maar des te groter is de energie boost die ik ervan krijg!
Waarom deel ik dit nu hier?
Het stappen in dat koude water kost mij iets maar het levert mij nog meer op: There’s no gain without pain!
Sinds drie en een half jaar jaar heb ik nu mijn eigen bedrijf; Winnish.
Veel scholen en bedrijven heb ik benaderd en sommigen van hen verschillende malen.
Vaak hoor je, ja, dat klinkt interessant, we zullen het bespreken en dan hoor je niets meer en neem je zelf maar weer contact op.
Toen kwam er het Corona jaar overheen en alle projecten kwamen stil te liggen.
Toen razend snel de switch gemaakt naar online lesgeven waar ik mijzelf echt in moest bekwamen en bijscholen.
There’s no gain without pain..
Inmiddels kunnen er ook weer fysieke lessen en trainingen plaats vinden.
En dan krijg je gelukkig weer een go en gaan er nieuwe cursussen van start!
Zo mocht ik afgelopen maandag starten met het afnemen van de placement test bij groep 7 op een school in Zierikzee waar ik een basis cursus Engels ga geven, ter voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs. Naschools geef ik Engelse workshops aan onderbouw leerlingen en op de dinsdag aan middenbouw leerlingen er is veel animo voor en dat stimuleert!
Op maandagavond kwam er een Havo 5 scholiere voor examen training Engels.
We zijn bezig met de voorbereiding van haar presentatie die ze in oktober gaat geven op haar school in Middelharnis. Op dinsdagmorgen was het kennismaken op een Montessorischool in Spijkenisse waar ik in oktober ga starten met het geven van Engelse cursussen aan 3 bovenbouw groepen.
Op dinsdag middag heb ik een Engelse placement test afgenomen bij groep 8 van een school in Zierikzee. Dinsdag einde middag een Havo 2 scholiere van een V.O school in Zierikzee met dyslexie die ondersteuning van haar Engels heeft gevraagd en nu alweer een jaar trouw haar bijlessen volgt en echt mooie progressie maakt.
Woensdagmiddag twee online cursussen aan bovenbouw leerlingen basisscholen in Hendrik-Ido- Ambacht en Zwijndrecht.
Als ik dit zo schrijf weet ik dat ik de juiste stap heb gezet door me te gaan richten op het geven van Engelse cursussen en Business English trainingen.
Het zijn zeer diverse opdrachten, je komt op veel verschillende plaatsen en je mag een middel zijn om de vaardigheden van leerlingen, studenten en volwassenen te helpen vergroten en daarmee ook hun zelfvertrouwen in het gebruiken van de Engelse taal.
Ik vind het helemaal top om dit te doen: my hobby is my job and my job is my hobby!
Don't judge each day by the harvest that you reap but the seeds that you plant!
Vandaag de laatste dag van een fantastisch mooie septembermaand!
Iedere morgen begin ik op deze manier de dag: vanuit mijn warme en comfortabele bed loop ik langzaam het koude water in (17 graden Celsius op het moment).
Niet fijn.
Toch doe ik het omdat het mij iets oplevert: doordat het zó verfrissend is, ben ik gelijk klaarwakker, krijg ik energie en heb veel meer zin om de taken die deze brand nieuwe dag brengt, voortvarend uit te voeren.
Het is letterlijk uit je comfort zone gaan!
Omdat het zo’n koude zomer was, is het water eigenlijk ook niet echt warm geworden, maar des te groter is de energie boost die ik ervan krijg!
Waarom deel ik dit nu hier?
Het stappen in dat koude water kost mij iets maar het levert mij nog meer op: There’s no gain without pain!
Sinds drie en een half jaar jaar heb ik nu mijn eigen bedrijf; Winnish.
Veel scholen en bedrijven heb ik benaderd en sommigen van hen verschillende malen.
Vaak hoor je, ja, dat klinkt interessant, we zullen het bespreken en dan hoor je niets meer en neem je zelf maar weer contact op.
Toen kwam er het Corona jaar overheen en alle projecten kwamen stil te liggen.
Toen razend snel de switch gemaakt naar online lesgeven waar ik mijzelf echt in moest bekwamen en bijscholen.
There’s no gain without pain..
Inmiddels kunnen er ook weer fysieke lessen en trainingen plaats vinden.
En dan krijg je gelukkig weer een go en gaan er nieuwe cursussen van start!
Zo mocht ik afgelopen maandag starten met het afnemen van de placement test bij groep 7 op een school in Zierikzee waar ik een basis cursus Engels ga geven, ter voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs. Naschools geef ik Engelse workshops aan onderbouw leerlingen en op de dinsdag aan middenbouw leerlingen er is veel animo voor en dat stimuleert!
Op maandagavond kwam er een Havo 5 scholiere voor examen training Engels.
We zijn bezig met de voorbereiding van haar presentatie die ze in oktober gaat geven op haar school in Middelharnis. Op dinsdagmorgen was het kennismaken op een Montessorischool in Spijkenisse waar ik in oktober ga starten met het geven van Engelse cursussen aan 3 bovenbouw groepen.
Op dinsdag middag heb ik een Engelse placement test afgenomen bij groep 8 van een school in Zierikzee. Dinsdag einde middag een Havo 2 scholiere van een V.O school in Zierikzee met dyslexie die ondersteuning van haar Engels heeft gevraagd en nu alweer een jaar trouw haar bijlessen volgt en echt mooie progressie maakt.
Woensdagmiddag twee online cursussen aan bovenbouw leerlingen basisscholen in Hendrik-Ido- Ambacht en Zwijndrecht.
Als ik dit zo schrijf weet ik dat ik de juiste stap heb gezet door me te gaan richten op het geven van Engelse cursussen en Business English trainingen.
Het zijn zeer diverse opdrachten, je komt op veel verschillende plaatsen en je mag een middel zijn om de vaardigheden van leerlingen, studenten en volwassenen te helpen vergroten en daarmee ook hun zelfvertrouwen in het gebruiken van de Engelse taal.
Ik vind het helemaal top om dit te doen: my hobby is my job and my job is my hobby!
Don't judge each day by the harvest that you reap but the seeds that you plant!
Mijn visie: omdat de aansluiting basisonderwijs naar voortgezet onderwijs beter kan wat betreft het vakgebied Engels, wil ik juist daar adequate hulp bieden. Engels is een kernvak, dus moet daar een voldoende voor gehaald worden. Ik wil graag helpen om dit doel te realiseren. Verder wil ik graag V.O, MBO en HBO studenten helpen die vastlopen op hun Engelse taal.
Ook HBO studenten heb ik kunnen begeleiden en begeleid ik naar het met een voldoende afsluiten van hun Engels op de opleiding die ze volg(d)en.
Ik bied conversatie Engels aan voor volwassenen bij mij thuis, op locatie of online.
Voor bedrijven is het mogelijk om hun medewerkers te professionaliseren in de Engelse taal. Vooral het spreken levert vaak moeilijkheden op. Ik werk hierin samen met Oxford. Met hun lesmethode: Business Result werken we gericht naar het volgende niveau. Hiervoor maken werknemers eerste een online placement test om het startpunt voor de training te bepalen. Het aantal af te nemen trainingen wordt in overleg bepaald. Zie verder onder het kopje: taaltrainingen.
Steeds meer aanvragen krijg ik van studenten MBO en HBO die minimaal een 6 dienen te scoren om hun diploma te behalen.
In dit filmpje leren de kinderen woorden van " My body" door mee te zingen, te dansen en deze lichaamsdelen te " tappen". Op deze manier onthouden de leerlingen de woorden nog beter. Omdat ze in de taalrijpheid fase zitten, pikken ze de woorden snel op en door ze een aantal keren terug te laten komen, zijn ze opgeslagen in het brein.
Zo noem ik aan het begin van de workshops de namen van de kinderen. Ze gaan staan als ze hun naam horen noemen en zeggen:" Present!" Daarna wijzen ze bijvoorbeeld hun neus aan en zeggen: " This is my nose." De hele groep herhaalt dit dan en zo oefenen ze dit Engelse zinnetje nogmaals.
De groep is erg enthousiast en de kinderen vertelden me dat ze volgend schooljaar weer graag mee doen aan de Engelse workshops!
Filmpje is geplaatst met toestemming van de ouders.
In dit filmpje leren de kinderen woorden van " My body" door mee te zingen, te dansen en deze lichaamsdelen te " tappen". Op deze manier onthouden de leerlingen de woorden nog beter. Omdat ze in de taalrijpheid fase zitten, pikken ze de woorden snel op en door ze een aantal keren terug te laten komen, zijn ze opgeslagen in het brein.
Zo noem ik aan het begin van de workshops de namen van de kinderen. Ze gaan staan als ze hun naam horen noemen en zeggen:" Present!" Daarna wijzen ze bijvoorbeeld hun neus aan en zeggen: " This is my nose." De hele groep herhaalt dit dan en zo oefenen ze dit Engelse zinnetje nogmaals.
De groep is erg enthousiast en de kinderen vertelden me dat ze volgend schooljaar weer graag mee doen aan de Engelse workshops!
Filmpje is geplaatst met toestemming van de ouders.
Met de methode Business Result werken we met concrete werkgerelateerde onderwerpen zoals First impressions, motivation, on schedule, managing projects, ideas and innovation, presenting a product or service etc.Daarbij worden gelijk de grammaticale vraagstukken meegenomen. De verschillende tenses zoals present perfect, passive etc worden uitgelegd en eigen gemaakt dmv opdrachten.
Twee weken geleden had Niek een erg tof project op de Nederlandse Antillen; Sint-Maarten.Hij was uitgenodigd om daar filmopnames van een luxe jacht te maken door een scheepswerf uit Zuid-West Nederland.Uiteraard was de voertaal tijdens het hele project daar ter plaatse de Engelse.Daardoor kon hij gelijk het geleerde in de praktijk brengen en de training leverde hem tevens meer zelfvertrouwen in het spreken op!
Het leuke om te vermelden over de start van deze training is dat ik een comment had geplaatst bij een video compilatie die hij gepost had op LinkedIn van zijn bedrijf Vlotr: a short and quick recap of 2020!
Niek zag op mijn profiel dat ik taaltrainer Engels ben en legde contact met me om met de training van start te gaan. Zo was de connectie gemaakt en de samenwerking gestart!
Tussen zijn projecten in binnen-en buitenland hebben wij hier thuis les op locatie en werken we gericht aan het vergroten van de Engelse vaardigheden van Niek.
Thuis geef ik Engelse les met diverse werkvormen, hier spelen we het detective spel van Tip Toy, de Engelse versie!
Thuis geef ik Engelse les met diverse werkvormen, hier spelen we het detective spel van Tip Toy, de Engelse versie!
This morning, dd 16-04 2021 Jan-Willen gave a presentation as the completion of his B.E. training at his work campus YourSurprise!
Three times a week during one month, I drove to the campus to teach Jan-Willem the (Business) English language. Besides that, Jan-Willem made the exercises that belong to the Unit we discussed during those lessons at home. Both online practice and exercises from his workbook,
He presented his thoughts about his progress in learning the English language completely in English to his close business colleague Ruben, and me.
Before this course, Jan-Willem rather avoided the confrontation to talk English to colleagues, customers, and suppliers, and now he presented his story in English!
The presentation was structured as follows:
1) Your starting point.
2) What you've learned and how you can use it.
3) What your next goal would be and how do you keep practicing your English?
We listened to him and were happy that he did so well..
We laughed about his " tegeltjeswijsheid"
Life is a party but you must self the slingers uphanging!
True!
Jan-Willem surprised me by giving me a very tasty present! Yummy, we'll enjoy it here, thanks a lot!!